Laposta review – Goede software voor nieuwsbrieven?

Laposta review

In deze review kom je alles te weten van Laposta. Deze software maakt het mogelijk om snel en makkelijk nieuwsbrieven naar je klantenbestand te verzenden.

Het is zelfs gratis tot op zeker hoogte.

Alles over de prijzen, het gebruik en de mogelijkheden vertellen we je op deze pagina. Ook geven we ons definitieve eindoordeel.

Is software eigenlijk wel noodzakelijk voor je nieuwsbrieven?

Super idee om nieuwsbrieven te gaan versturen! Misschien deed je het al op de ouderwetse manier. Uitgedraaid meegeven of in zo’n leuk folderrek is natuurlijk effectief, maar digitaal is meer van deze tijd.

Je e-mailprogramma openen, een lijst e-mailadressen in het BCC veld plakken, nieuwsbrief in het tekstvak of er als bijlage bij en verzenden maar. Kan, maar geef je lezer de verplichte keuze zich uit te laten schrijven.

Een regel met de mededeling dat ze je daarvoor een e-mail moeten sturen, is voldoende. Als je je daar dan ook aan houdt, en de ontvanger niet opnieuw toevoegt.

Voor de lokale modelbouwclub best te doen. Om je webwinkel bij klanten onder de aandacht te brengen niet. Dat wordt al snel heel ingewikkeld, net als bij een grotere sportclub.

In de meeste gevallen kun je tijd besparen door e-mailsoftware te gebruiken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Laposta of Mailchimp.

Hiermee kun je eenvoudig gratis nieuwsbrieven versturen. Maar hoe goed is Laposta eigenlijk? En past het bij wat jij nodig hebt?

Wat kun je met Laposta?

Met Laposta kun je gemakkelijk nieuwsbrieven versturen. Dit mag de nieuwsbrief van je vrijwilligerswerk zijn. Maar ook als ZZP-er kun je Laposta gebruiken om je omzet te verhogen.

Veel van deze e-mailprogramma’s zijn (deels) in het Engels. Laposta is zoveel mogelijk in het Nederlands, dat kan een voordeel zijn.

Je nieuwsbrief maak je in de editor en na het verzenden kun je live de statistieken inzien.

Een nieuwsbrief opstellen in Laposta

Naast kant-en-klare sjablonen, kun je ook een nieuwsbrief maken in jouw favoriete stijl. Hier kun je ook een sjabloon van maken.

Door steeds dezelfde sjabloon te gebruiken, herkent je ontvanger snel dat het jouw nieuwsbrief is. Om een nieuwsbrief te maken, gebruik je de drag and drop editor.

Links zie je kant-en-klare blokken die je eenvoudig naar rechts kunt slepen. Denk hierbij aan teksten met afbeelding, knoppen en links naar sociale media.

Rechts kun je deze blokken verslepen naar de juiste plek, ook als de inhoud al af is. Door rechts op een blok te klikken, kun je deze aan de linkerkant bewerken.

Een tekst of afbeelding toevoegen, maar ook de opaak ervan. Als je nieuwsbrief af is, kun je deze opslaan als sjabloon. Handig voor de volgende keer.

Het kan even wat tijd en moeite kosten om een sjabloon te vinden wat bij je past. Maar daarna heb je veel voordeel van je herkenbare huisstijl.

Je kunt je nieuwsbrief testen door een testmail naar jezelf te sturen. Na een laatste controle kan je nieuwsbrief de deur uit. Dit kan direct, of op een later tijdstip.

Ook zijn er opties om een nieuwsbrief na te sturen. Of om iemand automatisch te mailen met bijvoorbeeld een leuke actie op zijn/haar verjaardag. Die moet dan natuurlijk wel bekend zijn binnen Laposta.

De statistieken die Laposta bijhoudt

Uiteraard geeft Laposta ook aan hoeveel procent van je ontvangers je nieuwsbrief opent. Dit is tot op het e-mailadres nauwkeurig te zien.

Zo ook op welke link is geklikt, en door wie. Wie opent vrijwel al je nieuwsbrieven? Wie klikt op een link en koopt iets? Wie klikt wel, maar schrijft zich niet in voor je cursus? Bij wie gaan je nieuwsbrieven ongelezen de prullenbak in?

Deze informatie kun je gebruiken om je nieuwsbrieven succesvoller te maken. Een bepaalde manier van promoten, kan tot meer kliks leiden.

Meer kliks betekent indirect ook meer omzet. Ook kun je een nieuwsbrief alleen sturen aan degenen die de vorige wel of juist niet hebben gelezen.

Alle statistieken die jij nodig hebt om slimmer te worden zijn in huis.

Hoe verhoudt Laposta zich ten opzichte van andere e-mailsoftware?

Ga je voor Laposta of Mailchimp of een ander programma? De meesten lijken vrij veel op elkaar. Laposta biedt veel mogelijkheden, maar de alternatieven ook.

Het grote voordeel van Laposta is dat het Nederlandstalig is. Maar als jij redelijk Engels spreekt, kun je ook hele mooie nieuwsbrieven maken met andere software.

Ook qua kosten is Laposta een programma wat hetzelfde scoort als de concurrent. Je betaalt hier per jaar, achteraf wordt het verschil berekend.

Val je in een lagere tariefgroep, krijg je je geld terug. Heb je meer ontvangers, krijg je een factuur. Bij anderen is dit veelal per maand.

Laposta geeft goed inzicht, maar kan bij de afrekening ineens een fiks verschil bevatten ten opzichte van wat betaald is. Tot 2000 ontvangers én minder dan 12.000 nieuwsbrieven per maand, is Laposta gratis.

Als je het logo niet in je nieuwbrieven wilt hebben, kun je ook voor minder ontvangers een abonnement afsluiten.

Een selectie uit de tariefgroepen:

  • 0-500 ontvangers kosten €180 per jaar.
  • 501-750 ontvangers kosten €230 per jaar.
  • 751-1000 ontvangers kosten €275 per jaar.
  • 5001-7500 ontvangers kosten €805 per jaar.
  • 25001-30000 ontvangers kosten €2015 per jaar.

Er zijn 36 tariefgroepen tot 1 miljoen ontvangers. In je account is altijd zichtbaar in welke groep je zit.

Is Laposta de prijs waard?

Laposta is geschikt voor iedereen die nieuwsbrieven wil versturen. Als je in de gratis tariefgroep valt, is het de prijs zeker waard.

Ook als je wel een abonnement nodig hebt, is het zeker een programma om te overwegen. Qua prijzen maakt het namelijk niet veel uit tussen de verschillende software.

Als je een sterk wisselend aantal ontvangers hebt, is een programma wat per maand factureert misschien prettiger.

Dus, Laposta; ja of nee?

Kan. Laposta is zeker een fijn e-mailprogramma om nieuwsbrieven mee te sturen. Als je echt veel moeite hebt met Engels, kun je je geen fijner programma wensen.

Als je je met Engels ook kunt redden, is het redelijk vergelijkbaar met de alternatieven. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Mailchimp veel meer naamsbekendheid.

De kans dat deze nieuwsbrieven in de map ongewenste e-mail komen, is daardoor iets kleiner dan bij Laposta. De editor is wel heel prettig om mee te werken, niet alle concurrenten bieden dat gemak, maar velen ook wel.

Kortom: of je voor Laposta moet kiezen of niet, is erg afhankelijk van jouw voorkeuren. Het is geen slecht programma, maar zeker ook niet de allerbeste.

Uitproberen kan natuurlijk altijd!



Misschien ook interessant: