Social media tool nodig? De beste social media planners!

Last updated by Joni on

Beste Social Media Tools

Wil jij je posts op social media optimaliseren, zodat je meer resultaten kunt behalen? Dan is een social media planner iets voor jou!

Hier geven we je de beste social media tools op de markt.

Beste social media tools en planners

Beste plan tool voor Instagram en Pinterest – Tailwind

Tailwindapp social media planner

Tailwind publiceert automatisch de content die je voor social media hebt geschreven.

Je kunt je social media berichten en je e-mails in één makkelijk platform schrijven. Hierdoor heb je maar één programma nodig voor email marketing en social media.

Tailwind bepaalt de perfecte momenten voor het plaatsen van een nieuwe post. Dit is gebaseerd op de data die de tool verzamelt.

Tailwind is ideaal voor Instagram en Pinterest. In enkele seconden kun je een bericht met een afbeelding maken.

De tool heeft verschillende ontwerpen. Al je berichten zullen er professioneel en aantrekkelijk uitzien. Je hebt zelf geen ervaring met digital design nodig.

👍 Voordelen:

  • Ideaal voor visuele social media, zoals Instagram en Pinterest
  • Email marketing en social media planning in 1 programma
  • Plaatst berichten op social media op momenten met de hoogste resultaten




Beste social media software voor Facebook – Socialpilot

Socialpilot planner

Of het nou om berichten, comments of een post in je Facebook-pagina gaat. Socialpilot maakt een makkelijk overzicht van alle activiteit die op Facebook plaatsvindt.

Hierdoor kun je sneller reageren. Ook kun je in de software laten weten of de taak is afgerond.

Socialpilot helpt je ook de beste berichten te schrijven. Je krijgt toegang tot gifs, afbeeldingen en video’s voor vermakelijke posts.

De data die Socialpilot voor je verzamelt, is essentieel voor je social media strategie.

De statistieken zijn makkelijk te lezen. Op deze manier weet je precies wat werkt, en waar verbetering mogelijk is. 

👍 Voordelen:

  • Verzamelt al je Facebook-meldingen in 1 overzicht
  • Biedt overzichtelijke statistieken
  • Helpt bij het maken van vermakelijke posts




Beste social media planning tool voor advertenties – Sprout Social

Sprout Social Planner

Als je gebruikmaakt van advertenties op social media, wil je natuurlijk dat deze goed presteren. Sprout Social helpt je hierbij.

Het evalueert de advertenties van jou en je concurrentie. Zo ontvang je statistieken over de best werkende advertenties.

Door deze informatie te gebruiken, kun je je advertenties optimaliseren. Hierdoor kun je je rendement verhogen.

Ook helpt Sprout Social je al je berichtgeving te verzamelen in een Smart Inbox.

Als je advertenties op meerdere social media platformen hebt, kan dit erg voordelig zijn. Je kunt zo bovendien snel reageren op vragen van klanten.

👍 Voordelen:

  • Bruikbaar voor alle soorten social media
  • Helpt bij het optimaliseren van je advertenties
  • Brengt al je berichtgeving samen in een Smart Inbox




Beste social media tool voor LinkedIn berichten inplannen – Postoplan

Postoplan social media planner

LinkedIn geeft je de mogelijkheid om een nieuwe doelgroep aan te spreken.

Omdat het gericht is op zakelijke contacten, kan het nodig zijn om je berichten aan te passen. Een Facebook bericht kan bijvoorbeeld een andere toon aannemen dan een LinkedIn bericht.

Postoplan helpt je het onderscheid te maken. 

Met Postoplan kun je makkelijk berichten voor LinkedIn inplannen. Het kiest het beste moment op een post te plaatsen. Het proces van berichten plaatsen wordt gestroomlijnd. Zo bespaar je tijd en moeite.

👍 Voordelen:

  • Automatisch berichten voor LinkedIn inplannen
  • Helpt je berichtgeving voor verschillende social media vorm te geven
  • Kiest het juiste moment om een post te plaatsen




Beste social media management tool voor zoekwoordonderzoek – Buzzsumo

Buzzsumo Planner

Research is een belangrijk onderdeel van het opzetten van een social media strategie. Zo kun je bepalen wat wel en niet aanslaat bij je publiek.

Buzzsumo houdt je social media nauwkeurig bij. Ook je concurrentie zal geanalyseerd worden. Zo weet je precies wat er speelt op social media.

Buzzsumo helpt je op social media een zoekwoordonderzoek te plegen. Hierdoor vind je de meest relevante onderwerpen die verwant zijn aan jouw producten of diensten.

Je kunt hier op inspelen door je posts te laten passen in de nieuwste trends. 

👍 Voordelen:

  • Helpt zoekwoordonderzoek uit te voeren op social media
  • Geschikt voor alle social media platforms
  • Analyseert ook de concurrentie




Waarom je social media inplannen?

Social media strategie opzetten

Social media strategie bepalen

Om relevant te blijven, is het belangrijk om regelmatig een nieuw bericht te plaatsen.

Social media tools kunnen erg handig zijn bij het opzetten van een goede strategie. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een maandelijks schema te maken.

Zo kun je vooraf de berichten schrijven en inplannen. De social media tool doet de rest.

Door een ingeplande strategie houd je bovendien de rest van de maand tijd over.

Aanwezigheid op social media vergroten

Social media maakt het makkelijk voor bedrijven om zichtbaar te worden voor potentiële klanten. Door je berichten in te plannen blijf je constant op de radar.

Dit bevordert ook de bereikbaarheid van je bedrijf. Klanten kunnen vragen stellen of klachten indienen via social media. Met een social media tool kun je dus ook je klantenservice verbeteren.

Meerdere social media kanalen managen

Social media accounts managen

Er komen steeds meer social media platforms op. Hoe meer social media kanalen je hebt, hoe meer klanten je kunt bereiken.

Het kan ingewikkeld worden om al je kanalen bij te houden. Social media tools helpen je het overzicht te behouden.

Je wordt eraan herinnerd om al je kanalen bij te houden. Ook bewaar je al je berichten in één overzichtelijke lijst.

Relevante zoekwoorden monitoren

Je bedrijf wordt niet altijd getagd in berichten. Gebruikers van social media willen je niet altijd direct aanspreken. In plaats daarvan willen ze hun gedachten met hun volgers delen.

Misschien hebben ze een klacht, of misschien willen ze je aanbevelen. Het is belangrijk om deze berichten te kunnen lezen – ook als je geen melding krijgt. 

Een social media planner kan berichten doorspitten op bepaalde zoekwoorden. Dit is bijvoorbeeld de naam van je product of bedrijf.

Ook zoekwoorden die aan je bedrijf gelinkt zijn, kunnen waardevolle informatie bieden. Houd in de tussentijd ook de concurrentie in de gaten, zodat je hun strategie te weten komt.

Een social media tool geeft je een overzicht van berichten met de ingestelde zoekwoorden.

Resultaten analyseren

Social media resultaten analyse

Bij het opzetten van een social media strategie spelen statistieken een grote rol.

Het is belangrijk om te zien wat in het verleden goed heeft gewerkt. Ook als je ziet dat iets niet aansloeg, kun je je strategie hierop aanpassen.

Social media tools geven je de data om deze beslissingen te onderbouwen.

Deze vragen worden bijvoorbeeld beantwoord:

  • Op welk social media platform heb je de beste resultaten?
  • Welke soort berichten krijgen de meeste aandacht? 
  • Welke zoekwoorden zorgen voor de beste resultaten?
  • Welke demografie toont de meeste interesse?

Al deze informatie kan in de toekomst ingezet worden. Zo kun je constant je social media kanalen verbeteren. 

Voor wie is social media plannen aangeraden?

Social media tools zijn een geweldige mogelijkheid voor kleine en groeiende ondernemingen en bedrijven.

Deze kunnen ontzettend profiteren van hun aanwezigheid op sociale media.

Het is een manier om nieuwe klanten te werven. Ook krijgen bestaande klanten een kans om je beter te leren kennen. 

Door social media te plannen kun je zonder al te veel moeite je aanwezigheid vergroten.

Ben je nog niet actief op social media? Dan is een social media planner een manier om snel aan de slag te gaan.

Hierdoor kun je meteen een social media strategie inzetten.

Hoe kies je de beste social media plan tool?

Om de beste social media tool te vinden, moet je jezelf enkele vragen stellen. Zo kom je erachter wat voor jou de beste optie is. 

Op welk platform wil je social media plannen?

Social media posts plannen

Sommige social media tools werken goed voor elk soort social media. Anderen zijn echter gespecialiseerd in een bepaald soort berichten.

Voor Instagram en Pinterest zijn visuele posts belangrijk. Zorg er daarom voor dat je software posts met afbeeldingen en foto’s kan ontwerpen.

Op Twitter en LinkedIn zijn tekst en tags belangrijk. De juiste zoekwoorden spelen hier dus een grote rol.

Wat wil je bereiken op social media?

Wat zijn de belangrijkste functie van een social media tool voor jou?

Misschien wil je naamsbekendheid opbouwen, of meer verkeer naar je website genereren. Elke tool heeft zijn eigen specialiteit.

Ga daarom goed na wat je wilt bereiken op social media. Een post voor Instagram inplannen is bijvoorbeeld niet het enige wat een tool kan.

Maak gebruik van de mogelijkheden die je hebt!

Heeft de social media tool positieve beoordelingen?

Een social media tool moet je leven makkelijker maken. Als je het programma niet goed kunt gebruiken, is dit zonde.

Daarom is wat onderzoek nodig. Is het gebruik van de tool ingewikkeld? Werkt de software op de mobiele telefoon?

Op veel van deze vragen kun je antwoord vinden in de beoordelingen van andere gebruikers. Zo kom je er snel genoeg achter of een social media tool gebruiksvriendelijk is.

Ook kun je onderzoek doen naar de mate van klantenservice. Als een social media tool goede begeleiding aanbiedt, kun je altijd terecht met je vragen. 

Zijn er ook gratis social media planning tools?

Sociale media posts planning

Er zijn verschillende goede social media management tools die gratis te gebruiken zijn. Vergeleken met betaalde diensten, zijn deze meestal beperkt.

Er zit bijvoorbeeld een limiet aan het aantal berichten dat je kunt plaatsen per maand. Ook kunnen statistieken een extra functie zijn waarvoor betaald moet worden.

Het is belangrijk dat je een social media tool vindt die met je bedrijf mee kan groeien. Zo hoef je later niet over te schakelen naar een ander programma.

Ben je van plan je onderneming te laten groeien? Dan is het aangeraden om voor een betaalde software te gaan.

In veel gevallen hebben deze een gratis proefperiode. Je kunt er dus meerdere proberen. Vervolgens kun je een geïnformeerde beslissing nemen. 






Misschien ook interessant:


Categorieën: Computer