Zoekwoordenonderzoek tools (gratis & betaald)

Last updated by Simon on

Zoekwoordenonderzoek Tools

Iedereen die met SEO bezig is weet dat alles valt en staat bij goed zoekwoordenonderzoek.

Laat je hier kansen liggen? Grote kans dat je concurrent die kansen wél grijpt.

Met de juiste zoekwoordenonderzoek tools sta je dus al 1-0 voor. Misschien zelfs 2-0.

Goede tools geven jou namelijk een uitstekend inzicht in waar jouw potentiële klanten naar zoeken.

Zo leer jij je klanten beter kennen én scoor je gegarandeerd hoger in Google.

Mits je content en techniek ook goed is uiteraard.

In dit artikel werpen we een onafhankelijke blik op onze 9 favoriete zoekwoordentools.

Welke zoekwoordenonderzoek tools zijn er?

Hieronder bespreken we 9 tools die jou het beste inzicht geven in de potentiële zoekwoorden. Sommige zijn gratis, andere betaald.

Het is belangrijk om een goede vergelijking te maken. Onderschat dit alsjeblieft niet.

Welke het beste bij jou past hangt natuurlijk van meerdere factoren af. Denk aan je budget, maar ook aan de werking van de tool.

Wat voor de één makkelijk werkt, werkt voor de ander weer totaal niet goed.

Wees dus kritisch en maak een goede vergelijking tussen de onderstaande programma’s.

1. Ahrefs

We beginnen met de bekendste tool. Het is de software waar de meeste ervaren SEO’s en copywriters mee werken. Namelijk Ahrefs.

Groot pluspunt is dat Ahrefs je een super uitgebreid overzicht biedt van alle belangrijke dingen om te weten tijdens je marktonderzoek.

Het gaat dan ook veel verder dan enkel wat zoekwoordenonderzoek.

Ben je bijvoorbeeld fanatiek bezig met linkbuilen? Ook dan komt Ahrefs goed van pas door de backlink kansen die je ermee kunt vinden.

Ook kun je je eigen site(s) en concurrenten nauwlettend in de gaten houden, zodat geen enkele daling of stijging meer aan je voorbij gaat. Wel zo handig.

Bovendien is gebleken dan Ahrefs een super nauwkeurige tool is. Zeker vergeleken met veel andere (gratis) SEO tools.

Ahrefs is wel een van de duurdere tools. Maar geloof mij maar dat je waarde krijgt voor je geld.

Ubersuggest

Ubersuggest was voor lange tijd mijn favoriete tooltje voor mijn basis zoekwoordenonderzoek.

Voor de echte ”deep research” gebruikte ik Ahrefs. Maar even snel wat zoekwoorden achterhalen? Daar is Ubersuggest uitstekend geschikt voor.

Het is de tool van Neil Patel, een beroemde SEO guru die enorm veel waarde deelt op zijn blog en Youtube kanaal. Zeker waard om dat even te checken trouwens.

Neil weet waar hij over praat en op basis van zijn kennis en ervaring is Ubersuggest ontworpen. Ik hou van dit programma omdat het super makkelijk in gebruik is. Veel makkelijker dan bijvoorbeeld Ahrefs.

Je hoeft nooit te zoeken naar een functie en het geeft je snel een overzicht van de beste keywords in jouw markt.

Geen overbodige poespas en alles wat je nodig hebt.

De tool is wel betaald, maar je kunt gebruikmaken van een gratis proefperiode. Ook heb je standaard een paar gratis zoekopdrachten per dag.

2. Semrush

Ook Semrush is een uitgebreide SEO tool die veel verder gaat dan zoekwoordenonderzoek alleen. Het is een complete tool waarmee je je hele SEO kunt regelen.

Eventueel komt het ook goed van pas bij je SEA (advertenties). Het geeft je qua SEA namelijk inzicht in advertentie budget en concurrenten.

Voor de rest kun je er uiteraard alles mee wat je mag verwachten van een betrouwbare en volwassen SEO tool. Denk aan het bepalen van de beste zoekwoorden in jouw niche en het bestuderen van de websites van concurrenten en van jezelf.

Je kunt nauwkeurig zien welke websites op welke zoektermen scoren. Al met aan een hele degelijke tool, maar wel meer geschikt voor de gevorderde SEO-specialisten.

Het is niet erg overzichtelijk en ook is het abonnement niet bepaald goedkoop. Overigens is het wel mogelijk om een gratis proefversie te starten, zodat je kunt ontdekken of het wat voor jou is.

3. MOZ

MOZ is een tikje minder bekend, maar ben je ongetwijfeld het wel eens tegengekomen als je al een tijdje in het wereldje van SEO zit.

Ook MOZ is wederom een complete tool die voor veel meer goed is dan enkel en alleen het achterhalen van de juiste zoektermen.

MOZ was één van de eerste zoekwoordentools, maar is ondertussen ingehaald door Ahrefs op basis van het aantal gebruikers. Ook qua zoekwoordenonderzoek vind ik MOZ vrij basic.

Begrijp me niet verkeerd, het is echt een prima tool. Maar daarmee is het ook wel gezegd. Ik zou deze tool alleen aanraden als je Ahrefs en Semrush te veel vind kosten.

Deze tool is namelijk ietsjes goedkoper; ca. 99 euro dollar per maand voor het goedkoopste abonnement (op moment van schrijven).

4. Answer The Public

Answer The Public, wederom zo’n bekende naam in de wereld van SEO en online marketing. Ik gebruik deze website al sinds de goeie oude tijd. De tijd dat het nog gratis was.

Die tijden zijn inmiddels helaas voorbij. De tool is nog slechts gratis tot 2 zoektermen per dag. Daarna dien je een abonnement af te sluiten.

Ik heb zelf ook een abonnement op Answer The Public. Voor een uitgebreide zoekwoordenanalyse betaal ik namelijk graag.

Het mooie van deze tool is dat alles visueel gemaakt wordt. Dit maakt het lekker inzichtelijk. Ook pakt deze tool verreweg de meeste zoekwoorden omtrent één onderwerp. Zo heb je met 1 druk op de knop je gehele zoekwoordenonderzoek gedaan.

Althans, bijna. Want het enige nadeel is dat deze tool geen zoekvolumes weergeeft. Deze moet je dus nog even achterhalen in een andere (gratis) tool.

5. Yoast Suggest

Yoast suggest is een populaire tool die gemakkelijk en fijn in gebruik is. Je vult simpelweg een keyword in en vervolgens krijg je allerlei relevante longtail keywords te zien.

Je hebt tegenwoordig vrij veel soortgelijke programma’s, maar die van Yoast blijft er toch wel echt met kop en schouders bovenuit steken.

Ik heb het meerdere malen vergeleken met andere zogenoemde keyword suggestion tools, maar geen enkele kwam met zulke goede ideeën als Yoast Suggest.

Ik zou het zeker niet aanraden als enige SEO tool, maar het is altijd handig voor erbij. Regelmatig kom ik toch nog een zoekwoordje tegen via Yoast Suggest die ik anders niet gevonden had.

6. Google Trends

Google Trends zie ik ook meer als een tool voor erbij. Het dient ter ondersteuning. Het mooie is bovendien dat het geheel gratis is.

Wat Google Trends doet is heel simpel. Het geeft je simpelweg de populariteit van een zoekterm weer.

Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe populair het zoekwoord ”kamerplant” was over de afgelopen periode en over de afgelopen jaren.

Je kunt de trends vanaf 2004 tot heden bekijken, en zo heel gemakkelijk zien in welke seizoenen/periodes bepaalde zoekwoorden populair waren. Heel handig!

7. Keywordtool.io

Dit is in vergelijking met de rest een relatief nieuwe SEO zoekwoorden tool. Ik zou deze tool niet direct aanraden als je je puur en alleen richt op zoekwoorden voor Google.

Zoek je echter ook zoekvolumes en zoekwoorden voor bijvoorbeeld Youtube of Bing? Dan is deze tool een echte aanrader.

Je kunt zelfs zoekvolumes op Amazon en Instagram checken. Heb je dus een e-commerce of social media business? Dan komt keywordtool.io zeker goed van pas.

Als je de betaalde variant hebt tenminste. Want alleen dan worden de zoekvolumes weergeven.

8. Zoekwoordplanner van Google

De oudste van allemaal is de oude vertrouwde zoekwoordplanner van Google. Niets mis met deze tool. Tuurlijk is hij wat minder uitgebreid dan tools zoals Ahrefs en Semrush.

Maar hey, het in tenminste gratis!

Althans, voorwaarde is wel dat je ten minste één keer geadverteerd hebt via Google. Vanaf dan krijg je toegang tot de zoekwoordplanner en kun je interessante zoektermen voor in jouw markt achterhalen.

Natuurlijk is de tool super betrouwbaar, omdat het van Google zelf is.

Echter zou ik niet aanraden om mijn complete onderzoek enkel met deze tool te doen. Daar heeft het simpelweg net wat te weinig functies voor. Om echter alleen wat zoekwoorden en volumes te bekijken is het prima.

Wat is de beste tool voor SEO zoekwoorden tool?

Wat de beste tool is voor jouw zoekwoordenonderzoek hangt zoals gezegd van meerdere dingen af.

Stel jezelf in elk geval de volgende vragen:

  • Wat is mijn budget?
  • Hoe uitgebreid moet de tool zijn?
  • Wil ik meer dan alleen zoekwoordenonderzoek doen? (bijvoorbeeld ook linkbuilding kansen)
  • Welke tool vind ik makkelijk werken?

Als je budget niets uitmaakt zou ik zonder twijfel voor Ahrefs of Semrush kiezen.

Indien je minder budget wilt uitgeven aan software en tools zou ik eerder voor bijvoorbeeld Ubersuggest kiezen. Wel heb je dan een beperkt aantal zoekwoorden dat je per dag kunt onderzoeken. En ook zijn de analyses wat minder uitgebreid.

Tools zoals Google Trends en Answer The Public zie ik echt als aanvulling op de complete zoekwoordentools en zijn dus meer ondersteunend dan leidend.

Veelgestelde vragen

Zijn er goede gratis zoekwoordenonderzoek tools?

Zoals je in dit overzicht hebt kunnen lezen zijn er meerdere zoekwoordentools die gratis zijn. Echter, de meest uitgebreide en essentiële programma’s hebben allemaal een betaald abonnement.

Wel bieden de meeste een gratis proefperiode, zodat je kunt uittesten of het voor jou werkt.

Kun je ook zoekwoordenonderzoek doen zonder tools?

Ja dat is mogelijk. Echter raad ik het je wel af.

Tuurlijk geeft Google zelf bepaalde suggesties en kun je alles handmatig doen zonder hulp van software.

Het nadeel is echter dat je geen zoekvolumes kunt achterhalen, dat je véél langer bezig bent en dat je waarschijnlijk (heel) veel relevante keywords gaat missen.

Hoe nauwkeurig zijn tools?

De zoekvolumes die de tools aangeven zijn niet uiterst nauwkeurig. Het is lastig om een super accurate schatting van het aantal zoekopdrachten per maand weer te geven. Dat kan zelfs Google niet.

Toch komen de beste tools aardig in de buurt. Zie het dan ook als indicatie, zodat je op basis daarvan zoekwoorden kunt prioriteren.

Bestaan er tools enkel voor de Nederlandse markt?

De bekendste programma’s voor zoekwoorden onderzoek hebben een Nederlandse versie en werken zeer nauwkeurig voor de Nederlandse markt.

Er bestaat echter geen tool die enkel en alleen voor Nederlandse zoekwoorden wordt gebruikt. Bij de meeste programma’s kom je dan ook af en toe wat Engelse en Duitse termen tegen tijdens je onderzoek.

Als je je hier bewust van bent maakt het echter weinig uit.

Conclusie

Een goede tool mag niet ontbreken als jij serieus aan de slag wilt met zoekwoordenonderzoek. Je gaat minder belangrijke keywords missen die jouw concurrenten misschien wél vinden!

Belangrijk is om een goede vergelijking te maken, zodat je zeker weten de ideale tool voor jou vindt. Maak ook zeker gebruik van de gratis proefperiodes, zodat je iedere tool even kunt proberen.


Meer software:

Beste webinar software

Categorieën: Computer

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.